Jaarverslag 2018

Bestuurswisseling. Na vijf jaar lid geweest te zijn van het bestuur hebben Pim van Leeuwen en Vincent Min hun functie neergelegd. We zijn beiden veel dank verschuldigd: zij waren lid vanaf het eerste uur en stonden aan de wieg van ons eerste project, de schooltuinen, die inmiddels op eigen benen kunnen staan. Hun plaatsen in het bestuur werden ingenomen door Joke Meerman en Ursula Neubauer.

Beleidsplan 2017-2018, zie: http://www.sanegeest.nl/Beleidsplan-2017-2018) is volledig gerealiseerd. In 2018 was de voortgang als volgt.

Wateropera. Van het Nederlands Zangtheater (NZT) ontvingen we dit voortgangsverslag:

We zijn sinds mei al met de eerste muzikale stukken die Max Knigge heeft aangeleverd als componist aan de slag gegaan. Het is prachtige muziek, maar niet altijd even makkelijk, dus fijn dat we de tijd hebben om er voor de zomer al aan te kunnen beginnen.

Na de zomerstop en het hernemen van onze productie Kaiser Wilhelm in oktober, zijn we weer verder gegaan met de Wateropera en heeft Max Knigge ook alle muziek nu af. We hebben alle 10 scenes nu ter inzage en werken hier gestaag aan. Dat betekent dat we inmiddels de eerste 5 scenes muzikaal goed doorgenomen hebben.

We zijn zeer content met de composities en het libretto. Er zitten solopartijen in het stuk, maar ook gedeeltes voor kleine ensembles.

Sinds 3 weken komt de dramaturge. die bij het ontstaansproces heeft begeleid, Isabel Schroder, na de pauze mee luisteren om zo een goed beeld te krijgen wat zij met ons kan gaan doen zodra de echte regie repetities beginnen. Wij hebben Isabel gevraagd om de regie op zich te nemen voor de Wateropera. De regierepetities zullen starten in februari 2019.

We hebben een planning gemaakt die er op neer komt dat we eind januari alle muziek kennen, liefst al helemaal uit het hoofd, en dan 2 februari a.s. een concertante uitvoering kunnen geven.

Het productieteam dat gevormd is voor de Wateropera heeft een geschikte ruimte kunnen vinden, samen met Isabel Schroder. Daar zijn we zeer blij mee dat dat op zo'n korte termijn is gelukt.

De voorstellingen zullen plaatsvinden in de Dokzaal en zijn gepland in de laatste twee weekenden van juni 2019. Ook zal de concertante uitvoering in de Dokzaal plaatsvinden.

Het productieteam is sinds september druk bezig met het aanschrijven van fondsen, zoals we altijd doen, en we hopen binnen nu en twee weken antwoord te krijgen op onze aanvragen, en uiteraard dat ze positief beantwoord worden, want zonder dat kunnen we geen uitvoeringen realiseren. Ik stuur je hierbij het projectplan zoals dat ook ingediend is en het libretto mee.

Darwins cijferslot. In 2018 vonden boekpresentaties plaats bij: Het zoekend hert (Antwerpen), Spinozakring Soest, Science Faculty Leiden, Sleutelstad Radio (Leiden), Museum Boerhaave (Leiden), De Tweede Uitleg (Amsterdam), De Beek (Antwerpen), Paradisolezing (Amsterdam). Het boek beleefde een tweede druk.

CO2 recycling en energietransitie. Met subsidie van de stichting Sanegeest werd CO2 recycling toegevoegd aan Quintels Energietransitiemodel, zie: https://beta-pro.energytransitionmodel.com/

14 maart 2018 verscheen het rapport ‘Climate neutral aviation’; de column ‘CO2 recycling’ verscheen in het NTvN (juni 2018); Argus (#40) publiceerde ‘CO2 probleem en oplossing’

Voedselbewegingscollectief De Beek ontving subsidie voor het plan ‘Jongeren in De Beek’.

ISOO centrum voor fotografie ontving subsidie voor de kunstmanifestatie ‘Wonderland’.

Namens de stichting Sanegeest, F.W. Saris (voorzitter)